Digiajastu oskused andmete, statistika ja tõenäosusteooria rakendamiseks!
Haridus- ja Teadusministeeriumi algatatud arenduskoostöö Tartu Ülikooli, üldhariduskoolide ning Wolframi konsortsiumisse kuuluva Suurbritannia tarkvaraettevõttega ComputerBasedMath.org
Eesmärgid: õpetada andmete, statistika ja tõenäosusteooria teemasid arvutipõhiselt, juurutada arvuti- ja kontekstipõhine õpikäsitlus samm-sammult kõigis koolides; anda kõigile õppijatele tänapäeva nõudmistele vastavad teadmised ja oskused andmete ja statistika eluliseks kasutamiseks.
Tulemused
- Uudne arvutipõhise statistika kontseptsioon, õppekava ja digitaalsed tunnimaterjalid põhikoolile ja gümnaasiumile 60 õppetunni jaoks (APS õppematerjalid).
- Arvutipõhise statistika katseline õpetamine 1800 õpilasele 31-s koolis;
- Piloteerimisel põhinevad järeldused muutunud õpikäsitluse ja innovaatilise õppeprotsessiga kohanemisest.
- Akadeemilise nõukoja soovitused protsessi jätkamiseks.
Projekti kokkuvõte: Arvutipõhise statistika pilootprojekt ; CBS-executive-summary
Piloteerimise kokkuvõte: Piloteerimise Raport CH, Summary of CBS piloting;
Projekti lugu
Miks?
- Kaasaegses tehnoloogilises maailmas tuleb paljudel elualadel töötada andmetega ning luua nende põhjal uut teadmist.
- Arvutipõhine statistika õpetab probleemide lahendamist matemaatika ja arvutite abil.
- Ühtaegu on tegu haridusliku arendusprojektiga: TÜ teadlased uurivad valminud õppesisu sobivust, õpetajate ning õpilaste valmisolekut ja uue õpikäsitluse mõju.
- Koolid ja riik astuvad sammu edasi e-õppevara rakendamiseks.
Kuidas?
- Õpikäsitluse aluseks võeti Conrad Wolframi arvutipõhise matemaatika kontseptsioon (CBMTM ).
- Matemaatika õpetamise üks osa – andmete ja statistika teemad – viidi arvutikeskkonda. Õppemaht jäi varasemaga samaks.
- Loodi kontseptuaalselt uudsed interaktiivsed õppematerjalid, mis lähtuvad elulistest probleemidest ja konteksti mõtestamisest.
- Õpilased saavad andmetest tulvil maailmas orienteerumise kogemuse ja teadmised selleks vajaliku matemaatika mõistmiseks ning rakendamiseks.
- Õpetajatele on olemas koolitus, tunnimaterjalid ning infotehnoloogiline nõustamine
Millal?
- 2013. a jooksul töötati välja õppekava ja digitaalsed õppematerjalid;
- 2013. a toetas ministeerium koolide arvutipargi täiendamist;
- 2013 – 2014 viidi läbi õpetajate koolitus;
- 2014. a kevadel piloteeriti õppematerjale 31 põhikoolis ja gümnaasiumis
- ca 1800 õpilast, 40 õpetajat;
- 2013 – 2014 koguti andmeid piloteerimise kohta õpetajatelt ja õpilastelt;
- 2014. a lõpuks valmis piloteerimise analüüs
KES?
Autorid
- Arvutipõhise statistika õppekava ja moodulite teemad töötasid välja Conrad Wolfram ja Jon McLoone Suurbritanniast ning Kristjan Korjus ja Juhan Aru Eestist.
- Õppematerjalid töötas välja Wolframi ja Eesti ekspertide tiim, kus Eesti poolt osalesid Margus Niitsoo, Gerli Viikmaa, Jüri Kurvits, Silvia Kuusk ja Kätlin Hein.
Juhtimine
- koordinaator Haridus- ja Teadusministeeriumis Ülle Kikas,
- projektijuhid Tartu Ülikoolis Kristjan Korjus ja Britt Kalam ,
- projekti nõustas akadeemiline nõukoda APS nõukoda, mida juhtis professor Ene-Margit Tiit.