Arendusprojekt 2012 – 2014

Digiajastu  oskused andmete, statistika ja tõenäosusteooria rakendamiseks!

Haridus- ja Teadusministeeriumi algatatud arenduskoostöö Tartu Ülikooli, üldhariduskoolide ning  Wolframi konsortsiumisse kuuluva Suurbritannia tarkvaraettevõttega  ComputerBasedMath.org

Eesmärgid: õpetada  andmete, statistika ja tõenäosusteooria teemasid arvutipõhiselt, juurutada arvuti- ja kontekstipõhine õpikäsitlus samm-sammult kõigis koolides; anda kõigile õppijatele tänapäeva nõudmistele vastavad teadmised ja oskused andmete ja statistika eluliseks kasutamiseks.

Tulemused

  • Uudne arvutipõhise statistika kontseptsioon,  õppekava ja digitaalsed tunnimaterjalid põhikoolile ja gümnaasiumile 60 õppetunni jaoks (APS õppematerjalid).
  • Arvutipõhise statistika katseline õpetamine 1800 õpilasele 31-s koolis;
  • Piloteerimisel põhinevad järeldused  muutunud õpikäsitluse ja  innovaatilise õppeprotsessiga kohanemisest.
  • Akadeemilise nõukoja soovitused protsessi jätkamiseks.

Projekti kokkuvõteArvutipõhise statistika pilootprojekt ;   CBS-executive-summary

Piloteerimise  kokkuvõte: Piloteerimise Raport CH,   Summary of CBS piloting;  

Projekti lugu

Miks?
  • Kaasaegses tehnoloogilises maailmas tuleb  paljudel elualadel  töötada andmetega ning luua nende põhjal uut teadmist.
  • Arvutipõhine statistika õpetab probleemide lahendamist matemaatika ja  arvutite abil.
  • Ühtaegu on tegu haridusliku arendusprojektiga: TÜ teadlased uurivad valminud õppesisu sobivust, õpetajate ning õpilaste  valmisolekut ja uue õpikäsitluse mõju.
  • Koolid ja riik astuvad sammu edasi e-õppevara rakendamiseks.
Kuidas?
  • Õpikäsitluse aluseks võeti Conrad Wolframi arvutipõhise matemaatika kontseptsioon (CBMTM  ).
  • Matemaatika õpetamise üks osa – andmete ja statistika teemad – viidi arvutikeskkonda. Õppemaht jäi varasemaga samaks.
  • Loodi kontseptuaalselt uudsed  interaktiivsed õppematerjalid, mis lähtuvad  elulistest probleemidest ja konteksti mõtestamisest.
  • Õpilased saavad andmetest tulvil maailmas orienteerumise kogemuse ja teadmised selleks vajaliku matemaatika mõistmiseks ning rakendamiseks.
  • Õpetajatele on olemas koolitus, tunnimaterjalid ning infotehnoloogiline nõustamine
Millal?
  • 2013. a jooksul töötati välja õppekava ja digitaalsed õppematerjalid;
  • 2013. a  toetas ministeerium koolide arvutipargi täiendamist;
  • 2013 – 2014 viidi läbi  õpetajate koolitus;
  • 2014. a kevadel piloteeriti õppematerjale 31 põhikoolis ja gümnaasiumis
    • ca 1800 õpilast, 40 õpetajat;
  • 2013 – 2014 koguti andmeid piloteerimise kohta õpetajatelt ja õpilastelt;
  • 2014. a lõpuks valmis piloteerimise analüüs
KES?
Autorid
  • Arvutipõhise statistika õppekava ja moodulite teemad töötasid välja Conrad Wolfram ja Jon McLoone Suurbritanniast ning  Kristjan Korjus ja Juhan Aru Eestist. 
  • Õppematerjalid töötas välja Wolframi ja Eesti ekspertide tiim, kus  Eesti poolt osalesid Margus Niitsoo, Gerli Viikmaa, Jüri Kurvits, Silvia Kuusk ja  Kätlin Hein. 
Juhtimine
  • koordinaator Haridus- ja Teadusministeeriumis  Ülle Kikas,
  • projektijuhid Tartu Ülikoolis  Kristjan Korjus ja Britt Kalam , 
  • projekti nõustas akadeemiline  nõukoda APS nõukoda, mida  juhtis professor  Ene-Margit Tiit.